- Vilka möjligheter ger ni eleverna att berätta? Vilken erfarenhet har ni av digitalt berättande?
- Vilka förmågor skulle kunna utvecklas med hjälp av digitala berättelser?
- Vilka olika typer av berättelser kan ni ge exempel på och hur skulle de kunna användas i er undervisning? Vilka vinster
skulle de kunna ge?
- Hur skulle ni kunna kombinera arbetet med de språkliga förmågorna och digitala berättelser?
- Vilka fördelar ser ni i att låta eleverna samarbeta kring digitala berättelser?
- Har ni sett några konkreta exempel på ökad motivation hos eleverna när de arbetat digitalt, och i så fall vilka?
- Vilka mottagare har era elever för sitt arbete? Når de en autentisk publik?
Checklista inför aktiviteten
- Finns det tillgång till den teknik du behöver för att genomföra aktiviteten?
- Finns det tillgängliga instruktioner för eleverna till den teknik du har valt? Fungerar in-struktionen för alla elever?
- Hur ska eleverna arbeta, enskilt, i par eller i grupp?
- Behöver man anpassa rummet och möbleringen?
- Avsätt tid för att prova det digitala verktyget och ta stöd av gruppen.
- Tänk på vad du publicerar. Du som lärare alltid är ansvarig för det som publiceras på ytan. I det ansvaret ingår bland annat att se till att inte lägga ut sådant material som kan skada andra m
Aktiviteter:
Buddypoke-tema vänskap
Bookcreator
Storyjumper
Färdiga bilder-spela in tal-imovie-alla ämnen
Plotagon
Färdiga bilder-spela in tal-imovie-alla ämnen
Plotagon
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar